Dat je in Barcelona gerold kan worden, weten we inmiddels allemaal. Op de terugweg, in de transfer-bus op weg naar het vliegveld, denk je het dit keer, zonder gerold te zijn, te hebben gered. Maar helaas; toch niet alles gaat op rolletjes; de rolkoffer is ….. gerold ?
U had uw rolkoffer keurig in de bagageruimte van de transferbus op weg naar het vliegveld, gedaan (of laten doen); de bus stopte onderweg meerdere keren om andere passagiers te laten instappen; daarbij stapte telkens ook een reisbegeleidster uit om (haar functie zegt het al) het instappen te begeleiden. Maar, aangekomen op het vliegveld, zit uw rolkoffer niet meer in het bagageruim van de bus.
Is de reisorganisator (in dit geval Sunweb) bij wie u een zogenaamde pakketreis had geboekt, aansprakelijk ? Die gedachte lijkt niet zo gek en niet zo onredelijk. Op grond van de pakketreisovereenkomst zou je mogen verwachten dat Sunweb er voor zorg draagt dat de koffer wordt vervoerd naar -en zou afleveren bij- de luchthaven van Barcelona.
Toch oordelen zowel de kantonrechter als het gerechtshof anders (https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2020:1677). Een dergelijke overeenkomst impliceert namelijk niet een waarborg /garantie dat de koffer niet door diefstal of ander onheil verloren gaat. De reisorganisator (en daarmee de reisbegeleidster) moet zich redelijke inspanningen getroosten om een goede zorg te verlenen. En door telkens het bagageruim te sluiten en telkens een reisbegeleider te laten uitstappen wanneer er reizigers bijkwamen, is er volgens de rechter aan die zorgplicht voldaan. Hoe die koffer dan toch kan zijn verdwenen ? Dat wordt niet duidelijk.
Persoonlijk vind ik dit toch wel een verrassende uitspraak die ik zelf niet zou hebben voorzien. Indien het op de heenweg was geweest, waarbij telkens anderen al eerder uitstappen en een koffer meenemen, zou ik mij bij een dergelijke conclusie nog wel iets kunnen voorstellen. Het is immers tamelijk ondoenlijk voor de reisbegeleid(st)er om telkens te checken of iemand de juiste koffer meeneemt als hij/zij uitstapt. Maar nu, waarbij er alleen maar reizigers instappen, op weg naar het vliegveld, is het toch wel erg raar als er dan ineens een koffer mist. En dat het sluiten van de bagageruimte wordt gezien als argument dat aan de zorgplicht is voldaan, is nogal ….. een open deur.
Kortom, ook de uitspraak was voor deze reiziger erg teleurstellend.
Ter zijde: van een bewaarnemingsovereenkomst (met een verplichting om het in dezelfde staat weer terug te geven) was volgens de rechter ook geen sprake. Bovendien is er een andere uitspraak die duidelijk maakt dat ook als er wel sprake is van een bewaarnemingsovereenkomst, er dan toch ook sprake moet zijn van schending van de zorgplicht, wil er aansprakelijkheid zijn.
Vragen ?
Harm van Lingen is advocaat bij Knuwer advocaten, vestiging Alkmaar en is gespecialiseerd in schade- en aansprakelijkheidskwesties. U kunt hem bereiken via harmvanlingen@knuwer.nl of via 072-2001043.